Membaca Jambatan Ilmu

Isnin, 21 November 2011

BM 2 > Contoh Karangan Cerita

 Keputusan UPSR Sudah Keluar
        Pada hari Sabtu yang lepas, aku dan rakan-rakanku pergi bersama-sama ke sekolah dengan menunggang basikal. Tujuan kami ke sekolah adalah untuk mengetahui keputusan UPSR yang akan diumumkan pada hari itu.

         Sebaik sahaja sampai ke sekolah, aku dan rakan-rakanku terus meletakkan basikal di tempat letak basikal. Aku berasa tidak sabar lagi untuk mengetahui keputusan UPSR aku. Aku dan rakan-rakanku terus masuk ke dalam dewan sekolah. Ramai rakanku yang telah hadir. Tidak lama kemudian, guru besar sekolah kami telah mengumumkan nama-nama pelajar dan keputusannya.

         Aku berasa sungguh gementar. Aku juga dapat melihat pelbagai memek muka seperti gementar, gembira, sedih dan lain-lain lagi. Sebaik sahaja namaku dipanggil, aku berasa sungguh gembira kerana aku mendapat keputusan yang cemerlang iaitu 5A. Guru besar dan guru-guru lain turut mengucap tahniah kepadaku atas kejayaanku itu. Rakan-rakanku juga turut mengucap tahniah kepadaku. Aku berasa sungguh gembira. Aku mengucapkan terima kasih kepada guru-guru yang telah mengajarku dengan penuh dedikasi serta tidak pernah mengenal erti penat dan putus asa. Jasa dan bakti guru-guru akan diingati sehingga akhir hayatku.

         Aku pulang bersama-sama rakan-rakanku. Sebaik sahaja sampai di rumah, aku memberitahu ibu bapaku yang aku telah mendapat keputusan yang cemerlang dalam UPSR. Ibu bapaku juga turut mengucapkan tahniah kepada aku. Aku juga megucapkan terima kasih kepada ibu bapaku atas dorongan yang telah mereka berikan kepadaku selama ini. Aku tersenyum gembira. Itulah kenangan manis yang tidak dapat aku lupakan dalam hidupku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan